Welke promotiemiddelen zet je in om je online business te promoten bij jouw lezer of ideale klant? De tijd dat je weg kwam met een foldertje, al dan niet ingestoken in het plaatselijke suffertje is echt voorbij. Over het algemeen geldt dat wanneer je online diensten aanbiedt, je dan ook online promotiemiddelen inzet om die mensen te bereiken.

 

Kiezen voor offline of online promotiemiddelen

Of je kiest voor offline of online promotie is vooral afhankelijk van hoe plaatselijk, regionaal of landelijk jouw business is. Plaatselijk kan offline nog altijd heel goed werken in combinatie met social media advertising die je plaatselijk en regionaal in kunt zetten. Je kweekt met offline promotiemiddelen als bijvoorbeeld een spandoek bij de plaatselijke fitnessschool veel goodwill én dit soort promoties vallen ook echt op.

Maar ben je een online ondernemer of blogger en kan de woonplaats van je lezer of ideale klant overal in Nederland en daarbuiten liggen, dan kan je je geld beter inzetten op online advertenties op social media, Google of netwerkads.

 

Het voordeel en nadeel van offline promotiemiddelen

Offline promotiemiddelen als een billboard, krant of tijdschrift helpen allemaal mee met de branding van een bedrijf. Hoe vaker mensen een merk tegenkomen in het dagelijks leven des te beter is de herkenning online of in de winkel. Voor branding doeleinden heeft offline promotie dus absoluut zijn nut. Het nadeel is echter dat offline promotie heel slecht meetbaar is. Natuurlijk hebben de offline uitgevers van promotiemiddelen manieren in het leven geroepen waardoor er enige zekerheid is omtrent zichtbaarheid: zoals passantenonderzoeken, maar feit blijft dat alleen online promotie direct meetbaar is.

 

Het voordeel en nadeel van online promotie

Zoals gezegd is het grote voordeel van online promotie, dat het heel goed meetbaar is. Niet alleen in directe clicks naar een bepaalde landingspagina en meetbare conversie, maar ook de branding van een merk is online goed meetbaar door de views. Toch weten marketingadviseurs of merken de online promotie als op een blog niet altijd goed op waarde te schatten. Men kijkt vaak niet verder dan de neus lang is. Wil men alleen een linkje voor de linkbuilding, dan wordt niet verder gekeken naar het aantal bezoekers dat zo’n blog trekt binnen een bepaalde doelgroep. De financiële vergoeding die men wil geven voor die link staat dan vaak niet in verhouding tot het bereik. Wil men een advertorial voor de branding dan wil men niet zelden van tevoren garanties over het bereik. Organisch zijn die moeilijk te geven. Soms komen blogs pas laat op gang via Google en Pinterest. Daardoor wordt er bij branding offertes vaak rekening gehouden met het investeren in Facebook- en Instagramadvertenties om het aantal views binnen 30 dagen tijdelijk een boost te geven.

Krijg je dus zelf zo’n offerte-aanvraag hou dan rekening met een investering voor het promoten van je blogpost.

 

Organisch bereik kost tijd, maar is het goedkoopst

Je bereik organisch, dus onbetaald laten groeien is financieel het goedkoopst, gaat het langste mee, maar duurt ook het langst om te realiseren. Wil je een quick fix, dan zal je de portemonnee moeten trekken. Toch is het verstandig om regelmatig tijd te investeren in SEO, Pinterest en social media om je bereik organisch te laten groeien. Daar heb je op de lange duur gewoonweg heel veel profijt van.

Wil jij graag je lezer of ideale klant bereiken, maar weet je nog niet goed hoe en zou je hier hulp in kunnen gebruiken? Blogger by Nature organiseert een paar keer per jaar het Boost je blog & business weekend waar de besten uit het vak workshops en trainingen geven. En jij bepaalt welke trainingen dat zijn! Check de pagina over het Boost je blog en business 2-daagse en geef je vrijblijvend op!