Rvg media licht een tipje van de sluier op over samenwerken met een pr-bureau

Als blogger heb je er vroeg of laat een keer mee te maken, een pr-bureau. Wanneer je niet thuis bent in de wereld van merken, marketingstrategieën en pr-bureau’s zal samenwerken met een pr-bureau best even wennen zijn.

samenwerken pr-bureau

Samenwerken in de vorm van barteren

Samenwerken met een merk (al dan niet met een pr-bureau ertussen) kan op vele manieren. Barteren is er een van. Indien een merk een product of dienst heeft die je graag wil proberen, die je mooie content biedt of die je sowieso zou aanschaffen, dan heeft het voor jullie beide een meerwaarde om samen te werken. Of dat je nu een hobbyblog hebt of je wilt er je werk van maken. We schreven hierover eerder deze blog.

Samenwerken met een pr-bureau

Merken kiezen bewust voor het inschakelen van een pr-bureau voor hun samenwerkingen met bloggers. Enerzijds voor de kennis (wat kun je wel en wat kun je niet eisen in een samenwerking), anderzijds voor het netwerk (want welke blogger past echt bij het merk).

En hoewel wij onze rol niet groter willen maken dan het is, weten we wel uit ervaring dat jouw communicatie met het betreffende pr-bureau bepalend is. Zij zijn namelijk de schakel tussen jou en het merk waarmee je graag wilt samenwerken. Dan is het uiteraard belangrijk dat

  1. De juiste informatie over jouw blog wordt gedeeld.
  2. Dat ze jouw blog bij het merk promoten en zeker niet vergeten.

De invloed die je hier als blogger op hebt is misschien groter dan je zou verwachten. Ik kan me goed voorstellen dat je er vanuit gaat dat mensen op basis van jouw blogs en social media profielen wel kunnen bepalen of ze met je willen samenwerken. Dit is echter in veel gevallen niet zo. Er zijn dan ook meerdere factoren bepalend.

Jezelf “verkopen”, ook aan een pr-bureau

Alles begint met een goede pitch, ook het samenwerken met een pr-bureau. En dat hoeft echt niet met een gestylede mediakit te zijn, die vol merken staat met wie je al hebt samengewerkt. Want zeker voor een beginnende blogger is die standaard mediakit informatie nog niet altijd zo bevorderend.

Belangrijker is het om te kijken waarin jouw blog zich onderscheid van anderen. Welke blogs scoren op jouw site goed. Als je iets nieuws post, hoe vaak wordt die blog dan gemiddeld gelezen? Is er een blog waarmee je bovenaan in de google resultaten staat? Is er een blog waarbij je meer dan 200 reacties hebt ontvangen? Dit zijn allemaal punten waardoor jouw platform interessant kan zijn voor een merk. Belangrijk dus om in samenwerking met een pr-bureau te bespreken.

De cijfers

Cijfers zijn belangrijk. Het is een maatstaf om te kijken hoe relevant de content van jouw blog is. Echter is de context bepalend. We schetsen 2 profielen:

Blogger 1

  • 500 volgers heeft op IG en
  • 1000 unieke bezoekers per maand
  • 800 lezers per blog

Blogger 2

  • 80.000 volgers op IG
  • 30.000 unieke bezoekers per maand
  • 500 lezers per blog

Waar het ene merk behoefte heeft aan zichtbaarheid op IG zal blogger 2 het meest interessant zijn om mee samen te werken. Maar wil een merk graag dat mensen inhoudelijk meer over het product weten en traffic naar zijn eigen website? Dan zal blogger 1 interessanter zijn.

Dus  wil je graag samenwerken en deel je jouw cijfers met een pr-bureau? Wees dan uitgebreid en beperk je zeker niet tot alleen het aantal volgers op social en unieke bezoekers per maand.

 

Leonie Veldkamp

rvg media & Impact

Over rvg media & impact

rvg media & impact is hét bureau dat vrijwel voor elke uitgeverij hoogstaande lezersacties en joint promotions realiseert. Al 40 jaar een begrip binnen de branche. Daarnaast richten zij zich op bartersamenwerkingen tussen merken&bloggers met als doel het creeeren van een win-win situatie voor beide partijen. Ook bekend van de bloggersbox die per keer aan 25 geselecteerde bloggers wordt gestuurd.