Nathan Veenstra van voorheen Letterzaken en nu Optimus Online ken ik al jaren. Waarvan weet ik niet eens meer. Gewoon tegen gekomen op social media geloof ik. Ik ontmoette hem in real life tijdens een trainingsavond en later heb ik hem gevraagd een training SEO voor bloggers te geven tijdens het Blogger by Nature event. Het lag dan ook voor de hand dat ik hem benaderde een bijdrage te doen aan de Boost je Blog & Business Bundel. En hij zei gelijk JA! Het werd overigens een prachtige e-paper van deze enige heer in het gezelschap van nog 20 andere vrouwelijke ondernemers die een bijdrage aan de bundel hebben geleverd.

Ik had met Nathan een interview over ondernemerschap in het algemeen en zijn expertise SEO in het bijzonder. Take it away Nathan!

 

Waarom ben je gestart met Letterzaken  / Optimus Online?

In 2012 zag ik een kans, nadat ik bij mijn werkgever geen toekomst meer zag. Als accountmanager had ik bij diverse bedrijven ook al de nodige zaken rondom online marketing opgepakt. Ik schreef nieuwsberichten voor websites, productteksten voor webshops en de nieuwsbrieven van de bedrijven waar ik voor werkte. Met de ervaring die ik had opgedaan kon ik wel als tekstschrijver aan de slag, dacht ik. Met daarbij wel de focus op online.

Dat is waar de naam Letterzaken vandaan kwam, waar ik nog steeds erg trots op ben. Prima naam, maar het paste na een aantal jaren niet meer. Ik was veel meer bezig met zoekmachine-optimalisatie (SEO) en andere dingen die te maken hebben met websites verbeteren om zo meer omzet te draaien. Teksten werden bijzaak en na enkele jaren waarin ik af en aan bezig was met een nieuwe naam, kreeg ik eind 2019 eindelijk echt de slag te pakken en uiteindelijk kwam ik op Optimus Online.

Die naam voelt goed, dekt de lading ook. ‘Optimus’ betekent ‘beste’ en dat is de kern van wat ik doe. Ik wil het beste bereiken met en voor mijn klanten, ik heb het beste voor met mijn klanten, we gaan voor het beste resultaat. Dat resultaat halen we trouwens altijd samen.

 

Welk probleem lost jouw bedrijf op?

Geen of te weinig omzet uit je website. Hoewel het niet altijd per se vanuit een probleem komt natuurlijk. Iedere ondernemer moet slim kijken naar waar de omzet vandaan komt en vandaan kan of moet komen. Het beste kun je je risico’s spreiden, dat kunnen we na de coronacrisis wel concluderen. Ondernemingen die vrijwel niks met online deden, waren gedwongen om zich daar ineens in te verdiepen. Als er niet of nauwelijks omzet uit je website komt, is het ook niet zomaar dé oplossing voor teruglopende omzet.

Je kunt het in 3 onderdelen verdelen:

  • SEO/zoekmachine-optimalisatie
  • CRO/conversie-optimalisatie
  • Reputatiemanagement

Let wel: dit is hoe het er nu voor staat, je weet maar nooit hoe de ontwikkelingen gaan en wat we nog (moeten) veranderen in de loop van de tijd. Daarom is ‘Haal meer omzet uit je website’ wel het duidelijkst om te omschrijven wat we doen.

En dat dan verdeeld in advies, ondersteuning en training.

 

Waar komt jouw passie voor schrijven, SEO en online ondernemen vandaan?

Dat schrijven komt vanuit mijn taalgevoel, al moet ik zeggen dat ik zelf weinig plezier beleef aan het schrijven voor anderen. Een heel enkele keer vind ik het echt leuk omdat ik het onderwerp gewoon ken, maar de teksten verdelen we nu door copywriters de tekst te laten schrijven, waarna ik in de redactierondes kijk naar verbeteringen. Dat vind ik namelijk wel leuk.

Dan SEO: door mijn werkzaamheden ben ik me steeds meer gaan verdiepen in SEO, waardoor ik dat zo intrigerend ben gaan vinden en me daar echt op ben gaan focussen. Gaandeweg kwam ik er ook achter dat conversie en SEO samen het krachtigst zijn. Je hebt niks aan goede vindbaarheid en veel bezoekers als die bezoekers geen klant worden. En andersom kun je een website hebben die helemaal ingericht is om van bezoekers klanten te maken, maar als die niet vindbaar is…

 

Wat doe je liever: SEO schrijven voor klanten of kandidaten trainen op het gebied van SEO? En waarom?

Nou ja, die vraag is eigenlijk al beantwoord hè? Laat mij anderen maar helpen, of dat nu met advies of ondersteuning is -waarbij ondersteuning alles kan zijn van onderzoek en analyse tot uitvoerende werkzaamheden- of trainen. Mensen iets bijbrengen is wel echt super leuk hoor. Intensief, maar zo dankbaar. Iedere keer weer hebben mensen nieuwe inzichten gekregen en dingen geleerd, terwijl ik me zelf altijd afvraag of ik echt alles heb gegeven. Kennelijk wel dus.

 

Heb jij de gouden tip voor ondernemers om SEO in te zetten voor je bedrijf?

Stel je bezoeker centraal. Echt, als je dat altijd voor ogen houdt, heb je de allerbelangrijkste basis gelegd. Als je met de ogen van je bezoeker je webpagina’s bekijkt en je echt afvraagt of het duidelijk is voor iemand die hier met een bepaald doel komt, heb je heel snel duidelijk wat je kunt verbeteren.

Houd daarbij ook altijd rekening met de zoekintentie. Wat wil iemand nu echt wanneer die een bepaalde zoekterm invoert in de zoekmachine? Als iemand ‘Apple’ googelt, is die dan op zoek naar een iPhone, iPad of Mac of wil die iets weten over Apple, de geschiedenis van het bedrijf of de oprichters? Dat is niet heel duidelijk. Hoe concreter de zoekopdracht, hoe minder mensen er maandelijks op zoeken. Maar liever 10 bezoekers op je webpagina die daadwerkelijk koopintentie hebben dan 100 bezoekers waarvan er maar 5 echt koopbereid zijn. Toch?

Als je altijd vanuit je bezoeker denkt, krijgt die een prima webpagina voorgeschoteld waardoor die zich thuisvoelt en eerder geneigd is bij jou te kopen. Geef antwoord op de vragen die er leven, zodat er geen twijfels meer zijn, maak je pagina duidelijk en overzichtelijk en zorg er vooral ook voor dat als er iet te koop is, dat niet te veel moeite kost om voor elkaar te krijgen.

 

Wat vind je het allerleukste aan het online ondernemen?

Ik kan hier allemaal clichés over vrijheid en al dan niet makkelijk geld verdienen benoemen, maar het blijft hard werken, je hebt echt niet zomaar een pot goud opgegraven als je een online onderneming runt. Er zijn 2 dingen die voor mij tellen: wat ik prettig vind en wat ik belangrijk vind.

Wat ik prettig vind is dat ik gewoon kan kiezen uit klanten. Als ik het idee heb dat er geen klik zal zijn, hebben we er beiden niks aan om met elkaar in zee te gaan. Dat wordt echt een martelgang, in ieder geval voor een van beiden. Nu heb ik klanten waarmee ik enorm prettig communiceer en dat is echt heerlijk.

Wat voor mij het belangrijkst is, is dat ik mijn gezin beter kan ondersteunen dan toen ik in loondienst was. Onze dochter is chronisch ziek en dat levert nogal wat bezoeken aan therapeuten, dokters en andere specialisten op. Of er moet even snel iets geregeld of gedaan worden vanwege medicatie of wat dan ook. Dan kan ik er zijn. Niet altijd, maar wel zoveel meer dan eerder.

 

Wat is jouw grote ondernemersdroom?

Hoewel ik best een dromer ben, werk ik zakelijk gezien liever met doelen. Met Optimus Online gaan we eerst stukje bij beetje de focus verleggen. Minder uitvoerend werk, met name wat teksten betreft, en meer advies en trainingen. Daarom zijn er ook meerdere online cursussen in ontwikkeling. Uiteindelijk wil ik een soort ‘familie’ maken van Optimus Online. Een kleine club betrokken vakidioten die -freelance, als soort compagnon of in loondienst- samen werken aan het beste voor onze klanten.

 

Welke online kansen zie jij voor de komende 2 jaar binnen jouw expertise?

Alles in de online wereld is continu in ontwikkeling. Daarom ontstaan er steeds weer nieuwe kansen, of het nu gaat om online reputatie, wat je niet moet onderschatten, of ingrijpende updates in Google. Het is continu bijblijven en je expertise blijven aanscherpen. Persoonlijk geloof ik meer in specialisme dan in generalisme en verwacht dan ook dat je óf meer richting gespecialiseerde bureaus gaat, óf bureaus krijgt waar mensen specialist zijn in wat ze doen. Je kunt wat mij betreft niet twee heren dienen, dus SEO en SEA, hoezeer ze ook aan elkaar gelieerd zijn, horen wat mij betreft aparte disciplines te zijn.

 

Heb jij de gouden tip voor ondernemers die willen starten met een online business?

Of het echt de gouden tip is kan ik natuurlijk niet beloven, maar mijn advies is: zorg dat je heel goed voorbereid bent en precies weet wat je gaat doen. De kans is groot dat je op den duur een andere kant op gaat, zoals je bij mij ook ziet. Zonder doel kun je alleen geen route plannen en daarmee geen koers varen. De koers wijzigen kan altijd nog, maar zonder koers weet je sowieso niet waar je heen moet en stuur je vrijwel zeker alle kanten op zonder ergens te komen.

Als dat te filosofisch of wazig is een concreet voorbeeld: ik heb te veel ondernemers meegemaakt die ergens mee startten, vonden dat het niet goed genoeg liep en óf iets erbij gingen doen, of iets anders gingen doen. Als ze duidelijker hadden gehad wat ze zouden gaan doen, was die eerste start echt veel beter gelukt en nu moesten ze opnieuw beginnen, met het risico dat ook dat weer niet goed genoeg liep.

En zorg er dan voor dat jij je echt heel duidelijk onderscheidt van anderen. Of door (hyper)specialisme, of door een heel duidelijke doelgroep, of door heel zichtbaar te zijn, de beste te zijn in wat je doet of op een andere manier echt op te vallen.

 

Dank je wel Nathan voor dit interview en jouw kijk op online ondernemen! Nathan heeft zogezegd een killer van een e-paper over SEO geschreven voor de Boost Je Blog & Business Bundel. Echt de moeite waard! Meer weten over Nathan? Check dan eens de website van Optimus Online.

Lees ook eens deze interviews!

Masja Slootweg LinkedIn expert interview

Aan het woord: LinkedIn expert Masja Slootweg

Sanne Raaimakers social media expert interview

Aan het woord: Social Media expert Sanne van Socially Sanne

Merel van Bloggen Baart Kunst

Aan het woord: Blogexpert Merel van Bloggen Baart Kunst