Masja en ik zijn zo’n beetje gelijktijdig gestart met het zakelijk inzetten van social media en het adviseren van klanten hierin. Daar waar zij zich specialiseerde in LinkedIn en hierin een van dé Nederlandse experts in werd, startte ik mijn blog en “deed ik het er nog een beetje bij”. Ik ben haar al die jaren blijven volgen. En toen ik een samenwerking zocht met een LinkedIn expert voor de Boost je Blog & Business Bundel wist ik direct wie ik moest benaderen: Masja Slootweg. Met haar had ik dit interview in de serie: AAN HET WOORD.

 

Je bent een LinkedIn Expert en ondernemerscoach? Hoe is jouw bedrijf ontstaan?

Van huis uit ben ik communicatieadviseur en ik was gefascineerd door de opkomst van social media. In plaats van alleen maar ‘zenden’, ontstond er opeens interactie! Mijn collega communicatieadviseurs pakten social media minder makkelijk op, omdat het nieuw en onbekend was. Ik hou van leren en mezelf ontwikkelen en ben er ingedoken. In 2013 ben ik als zelfstandig social media adviseur gestart, omdat ik door ondernemers werd benaderd hen te helpen met social. Ze moesten er iets mee, maar wat? Dat wisten ze niet. Eind 2015 besloot ik op advies van mijn toenmalige businesscoach te kiezen voor één van de platformen, om zo specialist te worden in plaats van generalist te blijven. De keuze was niet moeilijk: het werd LinkedIn. Reden daarvoor was dat de meeste van mijn klanten via LinkedIn kwamen. En hoe dat precies werkt, het aantrekken van leads, dat wilde ik andere ondernemers ook graag leren. Die keuze heeft me geen windeieren gelegd. Mijn omzet is in 2016 vervijfvoudigd! Enerzijds door LinkedIn als platform, maar anderzijds ook door mijn keuze: door te kiezen werd mijn profilering stukken krachtiger en werd het voor mijn volgers een stuk eenvoudiger mij als go-to person te zien en bouwde ik sneller aan mijn autoriteit. Dat is waar ik mijn klanten inmiddels ook mee help: het durven kiezen voor een duidelijke profilering en via online marketing in contact komen met je ideale klant.

 

Welk probleem los jij op voor jouw klanten?

Ik help mijn klanten met:

  • Continu en met minder moeite kwalitatieve leads aan te trekken.
  • Leads om te zetten naar goed betalende klanten.
  • Te werken met een aanbod en klanten waar ze helemaal blij van worden.
  • Hun bedrijf te laten groeien naar een volgend niveau.

 

Welke eigenschappen moet een succesvolle ondernemer volgens jou bevatten?

Wat ik zelf heb ondervonden, en dat klinkt misschien een beetje cliché, is dat als je uit je comfortzone durft te stappen dat dan de mooiste dingen gebeuren. En durf daarnaast te kiezen voor wat je het allerliefste doet. Dan werk je met de leukste klanten! Kortom: lef én doorzettingsvermogen. Volhouden, bijsturen en doorgaan.

 

Je biedt verschillende diensten aan: een contentstrategie dag, een LinkedIn VIP dag, een LinkedIn Succes Programma. Welk aspect vind je het leukste en waarom?

Het allerleukste vind ik het contact met mijn klanten. In groep of één op één. Ik herken vaak hun strubbelingen en geef ze graag het zetje dat nodig is om een volgende stap te kunnen zetten. Daarnaast ben ik graag hun stok achter de deur. Het gaat voornamelijk om lef. Lef om te gaan voor wat je wilt bereiken. En om dat in je eentje te doen is vaak lastig. We kennen allemaal de stemmetjes in ons hoofd en hebben vaak genoeg te maken met mensen om ons heen die ons (uit liefde) graag daar willen houden waar we nu zijn. Als je daarnaar luistert, lukt het je niet om door te groeien naar het volgende niveau. En dat is zonde! En ik geniet ervan als ik zie dat ze door mijn coaching die stappen wél gaan zetten.

 

Wat vind je het allerleukste aan het (online) ondernemen?

Toen ik startte, had ik binnen een jaar mijn online academie, waarbij ik een onlinetraining aanbood zonder contact. Ik kwam er al snel achter dat dat niet bij mij paste. Ik miste het contact en kon niet volgen welke stappen ze zetten en waar ze eventueel tegenaan liepen. Daarom bied ik het nu ‘blended’ aan: vaak online coaching via Zoom (1-op-1 en/of met de groep) en toegang tot de online leeromgeving met daarin allerlei how-to-video’s, strategieën, masterclasses en werkbladen. Zo kan ik met mijn coaching echt inzoomen op de doelstellingen van mijn individuele klant en verwijs ik daar waar nodig naar de modules van mijn onlinetraining. Dat vind ik echt een gouden combinatie. En het leuke is: afstand is geen issue meer. Je kunt zo dus veel eenvoudiger meer mensen bereiken.

 

Wat is jouw grote ondernemersdroom?

Mijn ondernemersdroom is eigenlijk gekoppeld aan mijn why. Ik doe wat ik doe om samen met mijn gezin mooie herinneringen te maken. Dat betekent o.a. mooie reizen maken. Vorig jaar zijn we met elkaar naar Thailand geweest. Dat zijn ervaringen die je nooit meer vergeet. En het is bijzonder om dat met z’n vieren mee te maken. Ik zou graag nog eens zo’n mooie grote rondreis met hen maken. Voordat ze alle twee uitvliegen J

 

Welke online kansen zie jij voor de komende 2 jaar binnen jouw expertise?

Ik heb me de afgelopen jaren vooral gericht om mijn klanten via alle gratis functies van LinkedIn en het organische (niet-betaalde) bereik zoveel mogelijk autoriteit te laten claimen en klanten aan te trekken. Maar wat echt onderbelicht is, is de mogelijkheid om op LinkedIn te adverteren. Ook als zelfstandig ondernemer. Als bedrijf ben je continu op zoek naar hoe online marketing kan bijdragen aan het vergroten van je bereik én het realiseren van je doelstellingen. Bij veel B2B ondernemers is LinkedIn een belangrijk kanaal. Om het bereik op een snelle manier, maar wel onder exáct de juiste doelgroep te vergroten, is LinkedIn adverteren, als aanvulling op het organische een hele interessante optie! LinkedIn weet heel veel van haar gebruikers. Van huidige functietitel, bedrijfsgrootte, branche, senioriteit maar bv. ook de LinkedIn-groepen waar iemand lid van is. Je kunt dus heel precies targeten op dé beslissers die betrokken zijn bij de aanschaf van jouw product of dienst. Dus daarmee is LinkedIn adverteren een mooie toevoeging aan de online marketingstrategie van ondernemers. Ik leid daar al VA’s in op, maar ik wil de komende jaren LinkedIn adverteren nog veel meer bekendheid geven en mijn klanten er mee helpen.

 

Heb jij de gouden tip voor ondernemers die willen starten met het inzetten van LinkedIn voor hun bedrijf?

Ja, als je wil starten met LinkedIn is het belangrijk dat allereerst je profiel op orde is. Als een potentiële klant als bezoeker op jouw profiel komt, wil je dat ze zich aangesproken voelen en direct getriggerd worden om verder te lezen. Dus profiel is stap één. Daarna komt zichtbaarheid via een doordachte contentstrategie, waarmee je gaat bouwen aan je autoriteit. En wees in de berichten die je deelt vooral jezelf. Ondanks dat LinkedIn een zakelijk netwerkplatform is, kun je gewoon in je ‘eigen taal’ kennis over je professie delen. Het is juist krachtig dat zo te doen, want mensen moeten je leren kennen. Ondanks dat het online is, wil je het persoonlijk houden. Mensen doen nou eenmaal zaken met mensen.

Bedankt voor dit interview Masja. Wil jij meer lezen over Masja en wat zij voor jou en je LinkedIn marketing kan betekenen, check dan eens haar website: masjaslootweg.nl

Masja Slootweg heeft met haar paper waardevolle leads genereren met LinkedIn een prachtige bijdrage geleverd aan de Boost je Blog & Business Bundel.

Lees ook eens deze interviews!

Martiena van Echt Presenteren

Aan het woord: Martiena van Echt Presenteren

Gea Jouw Technische Coach interview

Aan het woord: Gea van Jouw Technische Coach

Merel van Bloggen Baart Kunst

Aan het woord: Merel van Bloggen Baart Kunst

Is dit blog ook interessant voor anderen? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!