Je weet dat het verstandig is om regelmatig te bloggen, maar je hebt geen idee waar je moet beginnen, hoe lang zo’n blog dan moet zijn en je hebt gewoon wat houvast nodig bij het schrijven van je blog. Na het lezen van deze slimme schrijftips voor zakelijke bloggers heb jij geen redenen meer om af te zien van regelmatig een zakelijk blog te schrijven en te delen met je volgers en met de wereld. Ik ga je aan de hand meenemen, zodat ook jij met deze schrijftips een goed artikel kan schrijven waar je klanten en je volgers wat aan hebben.

 

Voordat je begint met het schrijven van je zakelijk blog

Voordat je begint met het schrijven van je blog moet je een paar dingen voor jezelf duidelijk hebben. Stel jezelf eerst de volgende vragen:

  • Voor wie schrijf ik mijn blog: met andere woorden wie is mijn ideale klant?
  • Welk doel heeft mijn blog?

Het doel van je blog moet je bij het schrijven in ogenschouw houden. Is dat misschien omdat je een product wilt promoten? Of misschien je nieuwe e-book of dienst? Hou helder voor ogen wat jouw doel is.

 

Algemene schrijftips voor een zakelijk blog

  1. Schrijf zoals je praat: gebruik niet te moeilijke woorden als je die in het dagelijks leven ook niet gebruikt, maar zorg er wel voor dat je correct Nederlands schrijft.
  2. Schrijf eerst op papier, dat stimuleert de creativiteit
  3. Schrijf voor jouw ideale klant
  4. Geef waarde!
  5. Schrijf eerst alles op en redigeer later
  6. Denk niet te moeilijk en begin gewoon, het hoeft niet perfect
  7. Ben je niet zeker van je tekst laat het dan nog even door een ander lezen voordat je het online zet

Met schrijven op papier zet hersenen aan het werk die de creativiteit stimuleren. Mijn advies is dus om eerst je blog globaal op papier te zetten en daarna pas uit te typen.

De titel van je blog

Bedenk een titel die prikkelt en waar jouw doelgroep op wil klikken. Daar bedoel ik niet mee dat je een titel moet verzinnen die niet de inhoud van je blog weergeeft, zoals een clickbait titel. Nee, daar wil je verre van blijven. Met een prikkelende titel bedoel ik een titel die een oplossing geeft voor het probleem van jouw ideale klant.

Voorbeeld:

  • Schrijftips die van jouw zakelijk blog eindelijk een succes maken
  • Het probleem: je wilt wel bloggen maar weet niet hoe en je wilt niet veel tijd kwijt zijn aan iets wat niks oplevert
  • De oplossing: in dit artikel stimuleer ik jou te gaan bloggen en geef ik je slimme trucs om van je blog een succes van te maken

Je titel is altijd H1!

 

De inleiding van je blog

In de inleiding van je blog benoem je het probleem of de problemen van je ideale klant en doe je de belofte dat ze aan het einde van je blog datgeen leren wat je ze in de titel hebt beloofd. Maak daarbij je inleiding niet te lang. Een regel of 5 is voldoende. Heb je meer ruimte nodig sla dan een regel over en verleng de inleiding in een nieuwe alinea.

 

Verdeel je blog in alinea’s

Door je tekst te verdelen in alinea’s van ieder ongeveer 5 regels hou je het artikel overzichtelijk en leesbaar. Plaats boven alinea’s die bij elkaar horen een kopje. Een kopje binnen je blog is altijd een H2 of een H3 (H4 en hoger kan ook, maar alleen als je H2 of H3 gebruikt hebt).

Schrijftips voor de Taal & Stijl van je blog

Bij het schrijven van je blogtekst is het verstandig om deze tips op te volgen:

Gebruik korte zinnen: korte zinnen lezen makkelijker dan lange zinnen waar 1 of meer , komma’s in voorkomen. Grammaticaal zijn de zinnen wellicht okay, maar men raakt het spoor bijster. En dat wil je graag voorkomen. Je wilt graag dat jouw boodschap overkomt.

De tone of voice: tenzij je een heel formeel beroep hebt, je ideale klant dit op prijs zal stellen en je het U zeggen tot een kunst verheven hebt, spreek je jouw ideale klant in je blogs altijd aan met je en jij. Houd de tone of voice van je artikelen los en prettig leesbaar. Probeer je toon zo door te laten klinken in je blogs dat mensen die je kennen je erin zullen HERkennen.

Wees persoonlijk: met het tutoyeren ben je al persoonlijker dan wanneer je u gebruikt, maar met persoonlijk bedoel ik ook dat je een eigen mening mag hebben in je blogs. Ventileer je eigen mening als dat past in het blog en put uit eigen ervaringen. Wees niet bang om die ervaringen te delen. Door persoonlijk te zijn in je blogs leren mensen je beter kennen. En gebruik daarom ook IK in je teksten en niet WIJ.

Gebruik een actieve schrijfstijl: met een actieve schrijfstijl vermijd je zoveel mogelijk hulpwerkwoorden als zullen, kunnen, willen en worden.

Voorbeeld:

  • Schrijf niet: Wij zullen u zo snel mogelijk bellen
  • Maar wel: Wij bellen u zo snel mogelijk
  • En nog beter: Ik bel je zo snel mogelijk (we hebben net geleerd dat persoonlijk schrijven beter is, toch?)

Optimaliseren van je artikel voor Google

Je hebt je blog geschreven voor jouw ideale klant, maar je wilt ook graag dat je blog goed rankt in de Google zoekresultaten. Als je blog namelijk goed rankt, dan ontvang je hierop maandelijks, wekelijks en zelfs dagelijks vele bezoekers. Allemaal potentiële klanten die langskomen op je website via je blog. Maar hoe zorg je ervoor dat je artikel goed rankt? Dit is hoe:

Doe een zoektermenonderzoek

Schrijf je regelmatig blogs, dan is dit de eerste stap voordat je überhaupt begint met het schrijven van een blog: je zoektermenonderzoek. De meest simpele manier is om de zoekterm waarop je gevonden wilt worden even in Google in te typen. Een zoekterm is een combinatie van woorden die veel in je blog voorkomt.

Stel je schrijft een blog over: Hoe je door meer te eten toch kunt afvallen

Je zoekwoord kan zijn afvallen, maar ga jij afvallen intypen in Google dan krijg je 5.410.000 resultaten te zien, waarbij er eerst een paar Adwords getoond worden en je daarna moet concurreren met het voedingscentrum. Gaat ‘m niet worden dus.

Als je intypt: afvallen door meer te eten, dan krijg je 4.360.000 resultaten. Nog steeds heel veel, maar dit keer wel zonder Adwords. Ook krijg je daarbij meerdere suggesties te zien. Hiervan kan je slim gebruik maken door in de tekst en de kopjes van je blog deze mee te nemen.

Mocht je er aan toevoegen: afvallen door meer vezels te eten, dan zijn de resultaten nog 184.000. En daarbij heb je nog mogelijkheden als: door meer vet te eten, door meer brood te eten, door meer eiwitten te eten.

Kortom Google geeft je gelijk inspiratie voor je blog door suggesties te doen. Verwerk deze in je blog en je blog heeft meer kans om goed te ranken.

Lees ook: zo doe je een zoekwoordenonderzoek

 

Gebruik synoniemen

Gebruik ook synoniemen in je tekst. Even teruggrijpend op bovenstaand voorbeeld. Gebruik in plaats van het woord afvallen ook eens het woord gewichtsverlies en/of slanker worden.

 

Gebruik van je zoektermen en synoniemen in de tekst

Gebruik je hoofd zoekterm in je titel, in je inleiding, meerdere malen in je bodytekst en in minimaal 1 kopje boven een alinea. Gebruik je synoniem(en) ook zeker 1x in een kopje boven een alinea en in de bodytekst.

 

Lengte van je blog

Ik ben sowieso niet zo van de kattenbelletjes. Je kan moeilijk waarde geven in een blog van 300 woorden. Houd voor je blog een richtlijn aan van tenminste 500 woorden, maar liever nog schrijf je een artikel van minimaal 1000 woorden. Hoe meer woorden jij gebruikt des te beter Google kan bepalen waar je artikel over gaat en op welke zoektermen het gaat ranken.

 

Gebruik van afbeeldingen en filmpjes in je artikel

Ook afbeeldingen en filmpjes helpen bij de ranking van je blog in de zoekmachines. Niet alleen neemt Google je afbeelding mee in de ranking, zodat je via die weg bezoekers ontvangt. De tijd dat een lezer op je pagina verblijft, wordt langer en die tijd is een van de rankingsfactoren van Google. Zeker als je bijvoorbeeld een YouTube filmpje deelt in je blog zal dat de tijd dat je bezoeker op de pagina verblijft ten goede komen.

Gebruik je afbeeldingen in je blog let dan op het volgende:

Is de afbeelding niet te zwaar?

Een .jpg afbeelding is minder zwaar dan een .png. Is je afbeelding een .png zet deze dan eerst over naar een .jpg. Verklein daarna je afbeelding naar het formaat dat je nodig hebt. Is je blog 800 pixels breed en wil je een beeldvullende afbeelding, dan heeft het geen zin om een afbeelding van 3000 pixels te uploaden. Zonde! Daarna maak je de afbeelding minder zwaar door deze te uploaden in tinyjpg.com. Deze comprimeert je afbeelding gratis en automatisch.

Heel belangrijk:

  • Geef je afbeelding een bestandsnaam waarin je zoekterm verwerkt is
  • Plaats je de afbeelding in je blog geef deze dan een alt tag waarin wederom je zoekterm verwerkt is en waarin je beschrijft wat er op de afbeelding te zien is

Zo kan Google je afbeelding “lezen” en kan het de afbeelding ranken.

Zo, nu heb je niet alleen een goed zakelijk blog geschreven, maar je artikel is ook nog eens SEO proof.

 

Het gebruik van interne en externe links in je tekst

Op een verkooppagina wil je geen uitgaande links plaatsen, want het doel van jouw pagina is verkopen. Je wilt tenslotte je bezoeker niet wegleiden van die aankoop. Bij een blog is dat anders. Je kan een blog verrijken door een uitgaande link te plaatsen waar men over een bepaald onderwerp meer informatie kan vinden. Plaats je een uitgaande link zorg er dan voor dat het een link is naar een pagina met een hoge waarde, dus bijvoorbeeld een overheidspagina. Let daarbij ook op dat je de link laat openen in een nieuw venster, zodat jouw bezoeker makkelijk weer terug kan naar jouw artikel. Dat doe je bijvoorbeeld ook wanneer je een bron vermeldt. Je linkt dan ook naar de bron. Google is gek op bronverwijzingen.

Elk blog zou een of meer interne links moeten bevatten naar blogs waar men meer kan lezen over een bepaald onderwerp. Je zegt daarmee tegen Google dat je meer over dit onderwerp geschreven hebt. Leiden er meer interne links naar een groot artikel, dan kent Google dit blog extra waarde toe zodat het nog hoger in de zoekresultaten terecht komt.

Met links in je tekst kan Google jouw artikel nog beter plaatsen en je wilt het Google zo makkelijk mogelijk maken.

Sluit af met een CTA

Tot slot sluit je je blog af met een Call to Action: het doel van je blog. Wil je dat mensen contact met je opnemen, wil je dat ze je nieuwe e-book aanschaffen of zich inschrijven voor een webinar?

In mijn geval sluit ik af met de promotie van mijn gratis Checklist voor zakelijk bloggers. Hierin neem ik je nog even kort langs de punten uit dit blog. Vraag het aan, print het uit en houd het als leidraad voor de blogs die je vanaf vandaag gaat schrijven.

Heel veel succes!

Wil jij ook meer klanten en omzet? Check dit!

Boost je business – in 10 stappen naar meer klanten en omzet

Lees ook deze blogs over SEO en Bloggen

Redenen waarom je juist NU moet gaan bloggen

Hoe ook jij geld kan verdienen met je blog

Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?

Is dit blog ook interessant voor anderen? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!